– mik ezek és a termékekkel kapcsolatos fogyasztói elvárások?
Legalább 1,5–2 liter folyadékbevitel naponta – a csapból is ez folyik. Sokunknak nehezére esik ezt a mennyiséget elérni, vagy egyszerűen szeretnénk változatossá, illetve a táplálkozás aktív részéve tenni a folyadékbevitelt is.
Ezen igények kiszolgálására dolgozták ki a gyártók az ún. funkcionális italokat.


Mik azok a funkcionális italok?
A funkcionális italok a funkcionális élelmiszerek csoportjához tartoznak. Ezek olyan élelmiszereket jelölnek, amelyek a táplálék szerepen túl az egészséggel kapcsolatos élettani jellemzőket akarják hosszú távon és célzottan befolyásolni – azaz az élelmiszernek szándékozottan pozitív hatása van/lenne az egészségre.
A funkcionális élelmiszernek ugyanakkor nincs jogszabályi definíciója.
A funkcionális élelmiszerek nem olyan tápanyag-koncentrátumok, mint az étrend-kiegészítők, hanem – ahogyan a neve is jelzi – tipikusan élelmiszer (étel és ital) formájában kerülnek értékesítésre és az élelmiszer rendelkezik egy kiegészítő funkcióval.
Milyen funkcionális italok vannak?
Tágabb értelemben az olyan italok is funkcionális élelmiszernek számítanak, mint
- energiaitalok taurin, koffein és glükuronolakton (agyserkentő hatású) anyagokkal
- izotóniás italok sportolóknak
- wellness termékek, illetve italok is, pl. B. a ginzeng, aloe vera, ginkgo gyógynövénykivonatait tartalmazó italok vagy tejtermékek


Mivel magának a funkcionális élelmiszernek tehát nincs fogalmi definíciója, így a fenti termékekkel kapcsolatos élettani hatásokra vonatkozó állítások valóságtartalmát nehéz ellenőrizni, és funkcionális értékük megkérdőjelezhető – azaz olyan reklámról van szó, aminek a tartalma mind a gyártó mind pedig a fogyasztó oldaláról óvatosan kezelendő.
Mik a fogyasztói elvárások a funkcionális italokkal szemben?
Felmerül ugyanakkor kérdés, hogy milyen funkcionális italokat szeretnének fogyasztani az emberek, azaz mire van egyáltalán kereslet?
Az eredmények azt mutatják, hogy bár az immunrendszer, az emésztés és a szív egészsége továbbra is fontos szempont, a szépség és a sportos teljesítmény iránti igény is növekszik.
Egy Európát, Ázsiát és USA-t átfogó, 18 országra és 10.000 ember megkérdezésére kiterjedő kutatás során arra voltak kíváncsiak, hogyan változtak meg a termékekkel kapcsolatos elvárások és az előnyben részesített összetevők.
Annak ellenére, hogy sokféle módon juthatunk hozzá tápanyaghoz, például étrend-kiegészítők révén, az eredmények azt mutatták, hogy a fogyasztók 86 %-a felárat fizetne a funkcionális előnyökkel járó élelmiszerekért és italokért; a kutatás azt mutatja, hogy elmosódik az étrend-kiegészítők és az italok közötti hagyományos határvonal.


A termékek hatásával kapcsolatos elvárások országonként, vagy inkább kontinensenként változnak – pl. USA- az immunrendszer erősítése, és tudományosan alátámasztott összetevőket részesítettek előnyben, mint vitaminok, az omega-3 zsírsavak és a probiotikumok.
Érdekes módon a funkcionális italokkal kapcsolatban a fogyasztók számára elsődleges az összetevők táplálkozási hatása és minősége volt, nem pedig az íze.
Európában különös kedveltségnek örvendenek a bőr és a haj szépségét támogató italok is – itt az utóbbi időben különösen a biotin és a kollagéntartalmú termékek piaca nőtt (19 és 14%-kal).
A fogyasztók általában nagy érdeklődést mutatnak a sportteljesítmény növelő italok iránt is, amelyek az állóképességet és izmok regenerálódását támogatják. Korábban az ilyen típusú italok fogyasztása főként a sportolókra korlátozódott, újabban azonban az aktív és egészséges életmódot folytató személyek – pl. probiotikus összetevőkkel is keverve – szintén keresik ezeket.
Az innovációkban rejlő potenciál


Mivel a funkcionális italok globális piaca évi 10%kal növekedik, így az innováció kifizetődők. A funcionális italok a fogyasztóknak a szervezet egyensúlya iránti fokozott igényt elégítik ki, amely kiszolgálása érdekében a gyártóknak olyan termékeket kell létrehozniuk, amelyek az emberi szépség és az egészséget támogatják vagy legalábbis támogathatják, mindezt pedig főként tudományosan alátámasztott hatással rendelkező összetevők felhasználásával.
Érdekel a táplálkozás? Olvass a témáról további cikkemben!
Cirkadián – 24 órás – ritmus és az étkezés
Üdv, PA
Foto: Pixabay
Forrás
https://www.newfoodmagazine.com/news/168794/what-consumers-want-from-functional beverages/
https://www.lgl.bayern.de/lebensmittel/technologien/funktionelle_lebensmittel/index.htm#was
