– mik ezek és a termékekkel kapcsolatos fogyasztói elvárások?

Legalább 1,5–2 liter folyadékbevitel naponta – a csapból is ez folyik. Sokunknak nehezére esik ezt a mennyiséget elérni, vagy egyszerűen szeretnénk változatossá, illetve a táplálkozás aktív részéve tenni a folyadékbevitelt is.

Ezen igények kiszolgálására dolgozták ki a gyártók az ún. funkcionális italokat.

Mik azok a funkcionális italok?

A funkcionális italok a funkcionális élelmiszerek csoportjához tartoznak. Ezek olyan élelmiszereket jelölnek, amelyek a táplálék szerepen túl az egészséggel kapcsolatos élettani jellemzőket akarják hosszú távon és célzottan befolyásolni – azaz az élelmiszernek szándékozottan pozitív hatása van/lenne az egészségre.

A funkcionális élelmiszernek ugyanakkor nincs jogszabályi definíciója.

A funkcionális élelmiszerek nem olyan tápanyag-koncentrátumok, mint az étrend-kiegészítők, hanem – ahogyan a neve is jelzi – tipikusan élelmiszer (étel és ital) formájában kerülnek értékesítésre és az élelmiszer rendelkezik egy kiegészítő funkcióval.

Milyen funkcionális italok vannak?

Tágabb értelemben az olyan italok is funkcionális élelmiszernek számítanak, mint

  • energiaitalok taurin, koffein és glükuronolakton (agyserkentő hatású) anyagokkal
  • izotóniás italok sportolóknak
  • wellness termékek, illetve italok is, pl. B. a ginzeng, aloe vera, ginkgo gyógynövénykivonatait tartalmazó italok vagy tejtermékek

Mivel magának a funkcionális élelmiszernek tehát nincs fogalmi definíciója, így a fenti termékekkel kapcsolatos élettani hatásokra vonatkozó állítások valóságtartalmát nehéz ellenőrizni, és funkcionális értékük megkérdőjelezhető – azaz olyan reklámról van szó, aminek a tartalma mind a gyártó mind pedig a fogyasztó oldaláról óvatosan kezelendő.

Mik a fogyasztói elvárások a funkcionális italokkal szemben?

Felmerül ugyanakkor  kérdés, hogy milyen funkcionális italokat szeretnének fogyasztani az emberek, azaz mire van egyáltalán kereslet?

Az eredmények azt mutatják, hogy bár az immunrendszer, az emésztés és a szív egészsége továbbra is fontos szempont, a szépség és a sportos teljesítmény iránti igény is növekszik.

Egy Európát, Ázsiát és USA-t átfogó, 18 országra és 10.000 ember megkérdezésére kiterjedő kutatás során arra voltak kíváncsiak, hogyan változtak meg a termékekkel kapcsolatos elvárások és az előnyben részesített összetevők.

Annak ellenére, hogy sokféle módon juthatunk hozzá tápanyaghoz, például étrend-kiegészítők révén, az eredmények azt mutatták, hogy a fogyasztók 86 %-a felárat fizetne a funkcionális előnyökkel járó élelmiszerekért és italokért; a kutatás azt mutatja, hogy elmosódik az étrend-kiegészítők és az italok közötti hagyományos határvonal.

A termékek hatásával kapcsolatos elvárások országonként, vagy inkább kontinensenként változnak – pl. USA- az immunrendszer erősítése, és tudományosan alátámasztott összetevőket részesítettek előnyben, mint vitaminok, az omega-3 zsírsavak és a probiotikumok.

Érdekes módon a funkcionális italokkal kapcsolatban a fogyasztók számára elsődleges az összetevők táplálkozási hatása és minősége volt, nem pedig az íze.

Európában különös kedveltségnek örvendenek a bőr és a haj szépségét támogató italok is – itt az utóbbi időben különösen a biotin és a kollagéntartalmú termékek piaca nőtt (19 és 14%-kal).

A fogyasztók általában nagy érdeklődést mutatnak a sportteljesítmény növelő italok iránt is, amelyek az állóképességet és izmok regenerálódását támogatják. Korábban az ilyen típusú italok fogyasztása főként a sportolókra korlátozódott, újabban azonban az aktív és egészséges életmódot folytató személyek – pl. probiotikus összetevőkkel is keverve – szintén keresik ezeket.

Az innovációkban rejlő potenciál

Mivel a funkcionális italok globális piaca évi 10%kal növekedik, így az innováció kifizetődők. A funcionális italok a fogyasztóknak a szervezet egyensúlya iránti fokozott igényt elégítik ki, amely kiszolgálása érdekében a gyártóknak olyan termékeket kell létrehozniuk, amelyek az emberi szépség és az egészséget támogatják vagy legalábbis támogathatják, mindezt pedig főként tudományosan alátámasztott hatással rendelkező összetevők felhasználásával.

Érdekel a táplálkozás? Olvass a témáról további cikkemben!

Cirkadián – 24 órás – ritmus és az étkezés

Üdv, PA

Foto: Pixabay

Forrás

https://www.newfoodmagazine.com/news/168794/what-consumers-want-from-functional beverages/

https://www.lgl.bayern.de/lebensmittel/technologien/funktionelle_lebensmittel/index.htm#was

By amynna4

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük