Sokan találkoztak már vele, de mégis ritkán látható a boltok polcain – a bag-in-box italcsomagolás. Ugyanakkor a fenntarthatóság jegyében a jövőben növekvő szerephez fog jutni – lássuk miért?
Ezen egyedi csomagolási megoldás várható elterjedésének az oka a termék hosszabb eltarthatósága és a könnyű kezelhetőség.
A környezetbarát csomagolást már korábban a magasabb minőségű termékeknél alkalmazták, és feltételezhető, hogy a bag-in-box rendszerek további piaci részesedést fognak szerezni.


A termék eltarthatósága és a környezetbarátság követelményének való megfelelés egybeesése
A 2, 3, 5, 10 vagy 20 literes űrtartalmú változatok ezen speciális csomagolás szabványos méretei. Attól függően, hogy milyen termék csomagolására alkalmazzák, legfeljebb 14 rétegű fóliát használnak a „bag” azaz a zacskó gyártásához.
A konstrukció jól záródik és hosszú eltarthatóságot biztosít a bele töltött termékek számára. Még hetekig tartó nyitás-zárás – azaz „csapolás” – után is ugyanolyan friss marad a tartalom, mint az eredeti csomagolásban.
Az ok: a zacskó a folyadék csapolása során összeesik, és nem jut bele oxigén.


Ez a helyzet ugyanakkor a hagyományos italcsomagolásoknál, például palackoknál vagy italos kartondobozoknál, mivel ellenkező esetben a csomagolás kiürítése fizikai okok miatt nem megy végbe – azaz a csomagolás mérete nem változik, míg a beletöltött folyadék egyre kevesebb lesz és maradék helyet pedig levegő foglalja majd el, ami a termék oxidálásához, romlásához vezet.
Az úgynevezett bag-in-box csomagolások választéka nagy és folyamatosan bővül: Oroszországban például ma már bag-in-box csomagolásban kínálnak sört és a vodkát is, ami nekünk még nagyon távolinak tűnik, de mutatja a csomagolási mód lehetőségeit, illetve sokoldalúságát is.
Az élelmiszerek hosszabb eltarthatósága megfelel a kor szellemének, ahogy magának a csomagolásnak a környezetbarát jellege is, ami az igényeknek megfelelően az aszeptikus (fertőzést kizáró) vagy nem aszeptikus változatban is létezik.
A kiürítés után a bag-in-box csomagolás könnyen újrahasznosítható, mivel a külső papírdoboz és a belső műanyagzacskó könnyedén szétválasztva rakható a szelektív gyűjtőbe.
Az újrahasznosíthatóság további növelése érdekében a csap színe a legújabb modelleknél feketéről natúrra és átlátszóra változott. Ez lehetővé teszi a különböző típusú műanyagok jobb azonosítását a válogatórendszerekben, és ezáltal növeli azok hatékonyságát.
A levegő szállításának elkerülése


A belső zacskók üresen szorosan összehajthatók, ezért a szállítás során nem vesznek fel térfogatot, vagyis a csomagolás szállítása során nem levegőt szállítunk, mint például az üvegpalackoknál. És itt nem csak a palack levegője számít, hanem a közöttük lévő résekben lévő levegő is. Ezen túl pedig pl. az üvegpalackok lényegesen nehezebbek ugyanazon töltési térfogat mellett, ami nagyobb energiafelhasználáshoz vezet a szállítás során.
A bag-in-box megoldások továbbá megtöltött állapotban is négyzet alakú dobozokból állnak, amelyek rések nélkül egymásra rakhatók, mint a hagyományos kartonos italosdobozok.
Marketing
Egy másik nem elhanyagolható tényező a marketing. Az egyedi tervezésű bag-in-box csomagolás nemcsak felhasználó- és környezetbarát, hanem a reklámcélokra is kiváló lehetőséget kínál. A nagy és vízszintesen nyomtatható felületek bőséges teret biztosítanak a tervezésnek, a képalkotásnak és az értékesítési üzeneteknek. Különösen Franciaországban az ilyen típusú italcsomagolás már szinte minden területen meghonosodott: az ivóvíztől, gyümölcslevektől és koncentrátumoktól kezdve a tejtermékeken, étolajokon vagy folyékony tojásokon át a vegyi termékekig – ma már sok mindent töltenek, csomagolnak és árulnak ezekben a szögletes és praktikus dobozokban.
Üdv,PA
Foto: Pixabay – cromaconceptovisual, pasja1000, karosieben
